Memilih Pasangan...apa rahsianya?

Alhamdulillah hari ini tergerak hati untuk berkongsi satu maklumat yang pernah saya perolehi beberapa tahun lepas, sebelum pindah ke Oman.

Sebenarnya banyak topik yang menarik untuk dibincangkan tapi saya yang tertangguh-tangguh untuk menyampaikannya. Moga kali ini saya diberi kekuatan untuk  menceritakan disini tentang hubungan sesama manusia dari segi ilmu mengenal diri.

Apa yang ingin saya sentuh kali ini ialah rahsia mengapa Rasulullah saw melarang kita bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, lebih-lebih lagi berhubungan sebelum kahwin atau bercinta sebelum kahwin.

Menurut apa yang pernah saya pelajari, manusia  adalah seumpama sebatang magnet, jika digantung ia akan mengarah ke kutub Utara Selatan. Itulah sebabnya sebaik-baik posisi tidur kita adalah sebagaimana magnet berehat, dada dengan sendirinya akan menghadap kiblat. Sebenarnya itulah juga cara tidur yang dianjurkan dalam sunnah.

Apabila kita menyifatkan diri seumpama sebatang magnet, banyak perkara berkaitan boleh dibincangkan termasuklah apakah yang akan menghilangkan kuasa magnet  tersebut, serta apakah yang akan menguatkan magnet tersebut?

Manakala pembahagian manusia pula mengikut arah angin sama ada utara, selatan, timur atau barat. Sebaik-baik pasangan adalah yang berpasangan arah angin iaitu utara dengan selatan, manakala timur dengan barat.

Secara tabiinya kita akan dipasangkan dengan insan yang bersesuaian arah angin dengan kita, kecuali orang yang melawan fitrah...iaitu bercinta-cinta sebelum kahwin. Ketika itu dia akan berpasangan dengan orang yang sama arah angin dengannya.

Bila dibuat kajian, pasangan yang berkahwin dengan bantuan orang tengah yang mengikut syariat yang betul, akan ditemukan dengan orang yang sesuai dengannya, walaupun mungkin mengambil masa untuk memahami satu sama lain ketika awal perkahwinan.

Manakala pasangan yang bercinta sebelum kahwin akan merasakan dia serasi dan sejiwa dengan pasangannya, terutama bagi yang bertahun-tahun bercinta tanpa melalui ikatan yang sah. Ini kerana mereka adalah daripada golongan bersifat sama dalam kebanyakan sudut.

Sepatutnya pasangan yang sama menolak antara satu sama lain, tetapi ada unsur luar yang menjadikan semuanya indah dimata, makhluk ketiga iaitu syaitan. Ketika  itu perasaan tarikan adalah begitu kuat sekali, hinggakan ramai yang tengelam dalam percintaan mereka, malah ramai yang terlanjur jika tiada iman yang kuat.

Namun begitu kehidupan pasangan yang sama arah angin ini selalunya manis terutama pada awal-awal perkahwinan, tetapi selalunya kurang teguh serta mudah terlerai, dengan kata lain begitu mudah berlaku perceraian diantara mereka.

Oleh itu, janganlah terkejut jika mendengar pasangan yang bercinta bertahun-tahun, tetapi berkahwin sekejap kemudian bercerai. Ini kerana terdapat begitu banyak persamaan sesama mereka, yang menyebabkan tiada apa lagi yang menarik untuk dikongsikan. Dalam masa yang sama magnet mereka tidak dijaga, menyebabkannya menjadi lemah. Apa lagi yang dapat menarik pasangan ini?

Dalam kajian lain berkaitan pasangan yang bercinta sebelum kahwin ini juga menunjukkan bahawa mereka tergolong ke dalam golongan sama genetik (menurut ilmu mengenal diri), yang akan melahirkan generasi yang tidak kuat dan begitu mudah mendapat penyakit genetik.

Manakala dalam masyarakat lain pula, mereka melangsungkan perkahwinan sesama kerabat yang rapat. Perkahwinan sebegini juga akhirnya akan menghasilkan anak-anak yang lemah dan berpenyakit.

Subhanallah...betapa indahnya anjuran baginda Rasulullah saw, jika kita turuti tanpa banyak soal, hikmahnya begitu besar, serta menguntungkan kita.

Sebenarnya, apa yang penting cubalah sedaya  upaya untuk menjaga syariat dalam memilih pasangan. Elakkan daripada memilih sendiri, kerana kita akan terpilih insan yang sama-sama genetik dengan kita.

Berhubungan sesama genetik ini penting dalam hubungan persahabatan, kerana ia akan menjadikan kita ceria dalam kehidupan kita, serta memudahkan urusan kita diluar.

Akan tetapi dalam hubungan perkahwinan, kita perlukan pelengkap diri kita, yang mampu kita perolehi dengan cara yang betul. Kita tidak akan berasa lengkap jika kita bertemu dengan  pasangan yang sama dalam segala segi.

Sebaik-baiknya ikutlah saranan ibubapa kita, yang lebih tahu insan yang sesuai dengan kita dari segi fitrah. Ataupun dengarlah pendapat insan-insan yang lebih lama makan asam garam hidup ini. Insya Allah kita akan bertemu dengan pasangan yang sesuai dengan kita. 

Bagi  yang sudah bertemu dengan insan yang sama dari segala segi, berusahalah untuk menguatkan magnet diri, kerana itulah satu-satunya cara untuk menarik antara satu sama lain agar kekal dalam hubungan tersebut lebih lama.

Bagaimana untuk menguatkan magnet diri?...bersambung.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kesan Perang Gaza

Muscat Festival 2016

'Ammi atau Fushah?