Hebatnya Teknologi Para Sahabat Rasulullah SAW

 Gambar empangan air di Qairawan
Alhamdulillah...akhirnya dapat berkongsi sedikit gambar-gambar yang diambil semasa kami melawat bandar Qairawan, sebuah pusat pemerintahan Islam di Afrika Utara pada zaman pembukaan Islam yang dilakukkan oleh para sahabat Rasulullah saw.

Bandar Qairawan terletak lebih kurang 50km daripada tempat tinggal suami saya di Sousse, Tunisia. Namun begitu ia merupakan tempat terakhir yang sempat kami lawati semasa kami ke Tunisia, iaitu sehari sebelum kami berangkat balik ke Oman semula.

Bandar bersejarah ini amat menarik perhatian saya, namun begitu saya tidak sempat melawat kesemua peninggalan sejarah dibandar ini.

 Empangan dari sudut lain
Apa yang jelas kerajaan Tunisia begitu mengambilberat segala peninggalan sejarah dengan menjaga serta membaikpulihnya.

Inilah bukti teknologi yang digunakan oleh para sahabat Rasulullah SAW untuk memudahkan penduduk yang diperintah

Salah satu daripada kemudahan tersebut ialah empangan air. Empangan ini masih dikekalkan  untuk tatapan pengunjung bandar Qairawan tetapi fungsinya sebagai punca bekalan air telah dihentikan.
 Masjid Ubah bin Nafi'
Ini adalah diantara masjid tertua di Tunisia yang diasaskan oleh Uqbah bin Nafi'.

Lihatlah Masjid yang mempunyai ciri-ciri senibina yang menarik. Ia menjadi daya tarikan utama ke bandar Qairawan, Tunisia terutama pada malam 27 Ramadhan setiap tahun hijri.
 Bahagian dalam masjid
Apa yang menariknya,  masjid ini mempunyai banyak tiang, satu ciri yang sudah semakin hilang daripada senibina masjid moden.

Mengapakah masjid dibina dengan begitu banyak tiang? Apakah fungsi tiang-tiang tersebut? Ia memerlukan kupasan selanjutnya.
 Tempat mengambil wuduk
Inilah pertama kali saya melihat teknik yang begitu menjimatkan air ketika berwuduk. Cawan-cawan berisi air diletakkan ditempat tersebut.

Ini bertepatan dengan anjuran Rasulullah saw agar kita menjimatkan air sewaktu berwuduk, walaupun kita berwuduk disungai ataupun dilaut.
 Jam Solat
 Jam solat yang terletak ditengah-tengah kawasan kosong dihadapan dewan solat. Ia membantu umat Islam menentukan masuknya  waktu solat.

 Tiang-tiang masjid yang begitu  besar dan tinggi
 Inilah diantara ciri-ciri senibina yang menarik diluar masjid tersebut.

 Pintu Masuk ke dewan solat
Pintu masuk ke dewan utama solat pula berukir indah. Sememangnya saya merasa belum puas menatap ukiran khat dimasjid ini.

 Perpustakaan Uqbah bin Nafi'
Satu lagi unsur penting yang tidak ditinggalkan ialah perpustakaan. Ia dibina didalam kawasan masjid tersebut. Apakah ini membuktikan bahawa umat Islam  terawal begitu mementingkan ilmu?

Apa yang jelas, kemudahan yang disediakan didalam kawasan masjid bertepatan dengan apa yang diajarkan oleh baginda Rasulullah SAW.

Apa yang disediakan oleh sahabat baginda adalah gambaran bahawa inilah sebabnya Islam berkembang dengan cepat pada awal zaman kedatangannya.


Ulasan

Unknown berkata…
menarik...seronok bila dikongsi bersama. Biasanya kalau kita perhatikan masjid dulu ada kreativiti tersendiri dengan ukiran, library, bentuk.

Catatan popular daripada blog ini

Alam Bermusim

Tujuan Belajar Khat

Surat Rasulullah SAW kepada Raja Oman