Ramadhan Kareem

Ramadhan Kareem! Begitulah ucapan yang akan kedengaran tiap kali bertemu seseorang dalam bulan Ramadhan. Dulu-dulu rasa pelik tapi hari ini dah menjadi kebiasaan mengeluarkan ucapan sebegitu. Moga-moga Ramadhan kali ini membawa banyak kemuliaan kepada kita semua.

Alhamdulillah kita bertemu lagi Ramadhan kali ini, kita disekolahkan sekali lagi untuk mendidik diri kita. Yang hebatnya sekolah ini sekolah terbesar didunia, dihadiri oleh segenap lapisan masyarakat miskin dan kaya, tua dan muda. Walau sebagaimana hebatnya sekolah kita, tetap tidak akan dapat menandingi sekolah ini.

Kalau kita mendengar kuliah agama ramai penceramah lebih suka menyebut 'madrasah ramadhan', tapi saya amat suka menyebut sekolah. Almaklumlah sekolah yang kita hadiri setahun sekali, kadang-kadang dapat meneruskan hingga ke luar Ramadhan, kadang-kadang kembali seperti sebelumnya. Begitulah darjat keimanan kita, naik dan turun...

'Sekolah Ramadhan', inilah sistem pendidikan Rabbani, dimana kita diajar mengurus kehidupan daripada segenap sudut, termasuklah makan minum, tidur bangun, amal ibadat termasuklah pergaulan sesama manusia. Dalam masa yang sama Allah yang Maha Pencipta, melemahkan unsur-unsur luar yang selalu menganggu kita, agar latihan yang kita jalani disekolah ini dapat kita jalani berterusan tanpa gangguan selama sebulan. Agar selepas itu kita dapat meneruskannya sebagai amalan harian kita sebagai seorang Muslim. Memang terlalu indah didikan ini bagi orang yang memahami...

Alangkah indahnya jika setiap umat Islam mampu meneruskan pendidikan yang diperolehi ini sepanjang tahun. Barulah umat Islam mampu menjadi umat contoh didunia ini.

Moga-moga kedatangan Ramadhan kali ini kita semua diberi kekuatan dan peluang untuk makin mendekatkan diri kepada-Nya...juga beroleh rasa kemanisan dalam melakukan ibadah serta beroleh ketenangan dalam setiap gerak dan perbuatan kita...Amin.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kesan Perang Gaza

Muscat Festival 2016

'Ammi atau Fushah?