Boikot Barangan Yahudi

Alhamdulillah, seronok sikit bila mendengar berita bahawa Kerajaan Mesir telah membenarkan kenderaan bantuan memasuki Gaza. Bantuan terawal yang tiba dari Qatar, sebuah negara yang teramat prihatin tentang Palestin dan Libya telah dibenarkan memasuki Gaza. Sekurang-kurangnya ada bantuan kemanusiaan dapat sampai ke kawasan yang memerlukan bantuan.

Bagi kita yang berada jauh dan tidak dapat turut sama membantu janganlah gusar, ada caranya yang boleh kita lakukan bersama-sama untuk melemahkan orang-orang Yahudi. Sama-samalah kita memboikot barangan yang dikeluarkan oleh syarikat Yahudi dan segala entitinya.

Semenjak awal tahun 2000 ulama sedunia telah memutuskan bahawa umat Islam mesti memboikot barangan keluaran Yahudi dan US, dan membeli barangan keluaran negara-negara Islam. Beserta dengan itu pelbagai jenama barangan Yahudi telah dikeluarkan sebagai panduan kita, namun kita dapati ramai orang Islam yang tidak mampu mengelakkan barangan tersebut. Almaklumlah dah terlekat di fikiran, kerana setiap hari terpapar dalam iklan di TV. Jadi bagaimana untuk mempraktikkannya?

Sekiranya setiap umat Islam mengambil berat tentang hal ini,orang Yahudi akan lemah,segala punca bantuan kewangan kepada mereka akan berkurangan. Ditambah lagi dengan kegawatan ekonomi hari ini, biarlah mereka terus jatuh dengan kejatuhan ekonomi mereka.

Malangnya umat Islam seolah-olah tidak mampu meninggalkan produk-produk ciptaan Yahudi tersebut, apa taknya "INTEL" saja berapa banyak dikeluarkan, intel pentium,intel celeron dll, nak buat macammana? Kita dah terbeli, baru tahu bahawa ia adalah antara barangan keluaran Yahudi. Tu belum masuk lagi bab telefon bimbit,pelbagai versi NOKIA dan itulah yang paling laris didunia, seolah-olah semua telefon bimbit mesti NOKIA. Kegunaan utama manusia zaman ini dikeluarkan oleh Syarikat-syarikat Yahudi dan kita pula menyokongnya kerana tidak tahu.

Itu belum masuk bab perbankan, yang mana sistem ekonomi didunia ini dikuasai oleh mereka. Seluruh dunia berurusan dengan bank-bank milik mereka dengan keuntungan yang berlipatganda. Sekiranya umat Islam mengambilberat dan meyakini sistem perbankan Islam yang telah wujud, mereka tidak akan mampu menyaingi umat Islam. Semua pekara ini tidak akan berlaku sekiranya kita tidak memulakannya.

Bersempena dengan tahun baru ini,pahatkan dalam diri bahawa kita ingin mencari kebaikan dan ingin menunjukkan keprihatinan kita kepada umat Islam di Palestin dengan cara memboikot barangan keluaran Yahudi.

Sebenarnya cara memboikot barangan Yahudi ini memerlukan penelitian dan ketegasan kita, KATAKAN TIDAK KEPADA BARANGAN KELUARAN YAHUDI. Seterusnya kita mengambil tindakan untuk melaksanakannya terutama para surirumah, sekiranya kita boleh mengawal perbelanjaan asas rumah kepada barangan keluaran umat Islam, kita bukan saja menolong sesama Islam, malah kita mampu menyajikan makanan yang suci dan halal kepada keluarga kita,tambahan lagi harganya yang lebih murah berbanding barangan yang diiklankan dalam TV.

Perbaiki cara hidup yang suka mengunjungi kedai makanan segera yang difranchiskan oleh orang-orang Yahudi seperti KENTUCKY FRIED CHICKEN,MC DONALD, PIZZA HUT, STARBUCK, KENNY ROGERS dan sebagainya dengan menyediakan dari rumah, atau memilih kedai yang tidak melibatkan Yahudi. Inilah peranan kita, ambil masa untuk menerangkan kepada anak-anak kita agar mereka faham tujuan kita, biarlah mereka turut sama bersimpati.

Itu belum masuk bab barangan kebersihan diri termasuk sabun, syampoo, ubat gigi dll pelbagai barangan keluaran Yahudi mendapat tempat no.1 dalam barangan pilihan kita,sedangkan terdapat pelbagai barangan keluaran Islam dipasaran tetapi kita tidak yakin untuk menggunakannya. Sekiranya semua surirumah Islam mengambil berat tentang hal ini,kita telah membantu umat Islam lain dan menyelamatkan umat Islam di Palestin.

Sebenarnya iklan yang dipaparkan sehari-hari menyebabkan kita terasa mesti membeli barangan tersebut, sedangkan sekiranya kita membaca buku keluaran CAP, Persatuan Pengguna Pulau Pinang mengenai barangan yang mengandungi unsur haram, barangan yang boleh menyebabkan kanser semuanya terdapat dalam barangan keluaran Yahudi. Juga hindarilah dari berbelanja di kedai-kedai Yahudi (CARREFOUR, TESCO DLL) pada pada hari Sabtu, kerana sebanyak 5% akan disumbangkan kepada Israel.

Sebenarnya untuk mempraktikkannya amat susah dan meletihkan, tapi sepanjang lebih 7 tahun mempraktikkannya saya dapati perbelanjaan isirumah dapat dikurangkan kerana harga barangan keluaran Islam lebih murah, bersih dan suci. Dalam masa yang sama kita dapat membantu sesama Islam, menjaga kesihatan keluarga dan melumpuhkan sistem ekonomi mereka. Fahamilah bahawa orang Yahudi amat pentingkan ekonomi sebagaimana yang diceritakan dalam Al-Quran, mereka sanggup berhelah demi mendapat apa yang mereka hajati sebagaimana yang dijelaskan tentang kisah orang Yahudi menangkap ikan pada Hari Sabtu.

Ingatlah, cuma ekonomi sajalah jalan untuk melumpuhkan orang-orang Yahudi...mulakan dari sekarang, INSYA ALLAH BOLEH.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Alam Bermusim

Tujuan Belajar Khat

Ilmu Allah itu Sangat Luas