terimaksih ingatkan nah, za semenjak nah link ke blog za ni senang kit nak berinteraksi. nampaknya liza menulis hari-hari yek.. baguslah tu, ada ilmu curahkan, kalu za rajin pergi blogsimantan guru, kat blog nah, nah dah link, dia pun byk menulis, penulisannya pun bagus. dia tu Mantan pengetua sekarang dah pencen.
Tanpa Nama berkata…
Terimakasih krn berkunjung ke sini. Moga silaturrahim yang lama terjalin diteguhkan lagi.
Insya Allah bila ada masa nanti, za jenguk le blog mereka tu. Cikgu-cikgu memang manusia hebat, kerana mereka berjaya mendidik pelajar untuk menjadi insan yg berguna.
Hebatnya kejadian alam yang bermusim, kejadian empat musim silih berganti memberi ilham kepada mereka yang mahu berfikir. Dari musim panas ke musim luruh, kemudian musim sejuk dan musim bunga, masing-masing mempunyai ciri-ciri tersendiri. Di Oman sekarang, musim luruh dekat nak berakhir, selepas ini akan bermula musim sejuk alhamdulillah. Maka berhentilah sekejap penggunaan air-cond dan kipas angin kerana kesejukan musim ini sudah memadai untuk menyejukkan diri. Apakah manusia perlukan kesejukkan? Sekiranya kita tidak suka sejuk, mengapa bila terasa panas maka kita akan tercari-cari kipas angin ataupun air-cond. Manusia tidak mampu berada dalam kepanasan secara berterusan, kerana banyak masalah kesihatan dan penyakit-penyakit berjangkit mudah tersebar. Akan tetapi bila berada dalam keadaan sejuk, kita akan berasa tenang dan sihat, malah tiada penyakit berjangkit tersebar dalam musim ini. Bila difikirkan balik, semasa bayi dalam kandungan ibu, kita dikelilingi air ketuban yang merupakan
Seni Khat adalah satu seni yang abstrak, tapi mudah untuk dipelajari kerana ia mempunyai kaedah yang jelas. Walaupun ia semakin dilupai, ia tetap dipelajari oleh orang-orang yang meminatinya. Cuma ramai yang tidak jelas tentang tujuan mempelajarinya, termasuklah saya suatu ketika dulu. Di Oman, pelajaran seni khat mula diperkenalkan dalam matapelajaran Bahasa Arab semenjak darjah tiga asasi. Akan tetapi ia tidak menitikberatkan sistem yang tersusun, menyebabkan ia tidak dapat menarik minat pelajar. Pelajar cuma dibekalkan dengan buku khat yang memfokuskan tulisan kata-kata hikmah, tanpa asas menulis yang jelas. Bermula darjah lima pelajar akan diberi buku khat riqaah, juga tanpa kaedah yang jelas. Begitulah kedudukan seni ini, walaupun keperluannya amat meluas untuk ditulis di semua papan tanda. Memandangkan urusan ini boleh dilakukan dengan komputer, jadi seni ini dianggap tidak memberi erti lagi. Malangnya tulisan khat yang dihasilkan melalui komputer tidak memaparkan kesenian ini ke
Surat Rasulullah SAW kepada Raja Oman Bismillah ...Alhamdulillah... Hari ini saya merasa terpanggil untuk menulis sedikit mengenai Surat Rasulullah SAW yang dihantarkan kepada Raja Oman sebagai satu surat rasmi untuk menyebarkan agama Islam. Sebenarnya saya pernah menulis tentang surat ini selepas kami melawat Musandam, tempat pertama saya melihat surat tersebut dipamerkan. Surat tersebut dihantar oleh Rasulullah SAW kepada Raja Oman yang memerintah pada ketika itu melalui utusan baginda iaitu Amr ibn 'As. Menurut sejarah Oman, kedua-dua raja mereka ketika itu menerima baik utusan Rasulullah saw serta memeluk agama Islam, seterusnya mengarahkan agar agama Islam disebarkan diseluruh ceruk Oman. Namun begitu, orang pertama yang menerima Islam di Oman adalah Mazin bin Ghadubah, yang mendengar tentang Islam daripada peniaga2 Arab, kemudian beliau bertemu sendiri dengan baginda Rasulullah saw, serta meminta agar baginda mendoakan kesejateraan kepada Oman. Hadis-hadis ini
Ulasan
Insya Allah bila ada masa nanti, za jenguk le blog mereka tu. Cikgu-cikgu memang manusia hebat, kerana mereka berjaya mendidik pelajar untuk menjadi insan yg berguna.